skip to Main Content
00989123016416 info@ayaran-trading.com
خیار صادراتی ایران

خیار صادراتی ایران

آشنایی با خیار

خیار گیاهی از خانواده‌ی کدوقلیایی می‌باشد که دارای ساقه‌ای بالارونده است و میوه‌های آن به‌صورت آویزان بر روی این گیاه قرار می‌گیرند. انواع گونه های خیار که عبارت‌اند از: خیارهای مخصوص خیار شور، خیارهای بی‌دانه و خیارهای مجلسی. این گیاه بومی آسیای جنوبی است و می توان گفت در تمامی قاره‌ها قابل برداشت می باشد . خیار دارای گونه‌ها و رنگ‌های متفاوتی مانند: سفید، قرمز، نارنجی، سبز و …. است . ایران با تولید سالانه بیش از دو میلیون تن خیار پس از چین و ترکیه در رتبه چهارم تولید این محصول در جهان قرار دارد. خیار صادراتی ایران به خاطر داشتن کیفیت بالا مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است.

خیار صادراتی ایران

بزرگترین کشورهای تولید کننده خیار

براساس آمار منتشره توسط سازمان فائو چین بت تولید 61 میلیون تن به اندازه 30 برابر کشور دوم یعنی روسیه خیار تولید می کند. روسیه و ترکیه هر کدام با تولید 1.9 میلیون تن و 1.8 میلیون تن خیار در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

کشور ایران نیز با تولید سالانه1.7 میلیون تن خیار چهارمین کشور بزرگ تولید کننده دنیا می باشد.

حدود چهار هزار هکتار گلخانه‌ سبزی و صیفی در مناطق مختلف کشور از جمله جیرفت و کهنوج، اصفهان، تهران، یزد، سیستان و بلوچستان و سمنان وجود دارد و بیش از 652 هزار تن محصولات سبزی و صیفی از آنها برداشت می‌شود که خیار بالاترین میزان تولید محصولات گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده است.

3420 هکتار از گلخانه‌های کشور تحت کشت خیار قرار دارد که عمدتا در ماه‌های آذر، دی، بهمن، اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد به تولید می‌رسند.

تولید بهاره خیار در جیرفت و کهنوج، پلدختر، دره‌شهر، نهاوند، سرپل ذهاب، استان گلستان و تولیدات گلخانه‌ای است و در فصل تابستان نیز در اکثر مناطق کشورمان خیار کشت و تولید می‌شود.

عمده تولید پاییزه خیار مربوط به شهرستان‌های دزفول، چراغ‌آباد (استان فارس)، ورامین و تولیدات گلخانه‌ای است.

در فصل زمستان نیز این محصول در جیرفت و کهنوج، بندر‌عباس، دزفول و تولیدات گلخانه‌ای برداشت می‌شود.

خیار صادراتی ایران

کشورهای خریدار خیار صادراتی ایران

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران بیش از 188 هزار تن خیار و خیار ترشی تازه یا سرد کرده به ارزش بیش از 141 میلیون دلار به کشورهای عراق، روسیه، آذربایجان، افغانستان و امارات صادر شده است.

این محصول در زمینه‌های تولید بذر ارقام زراعی هیبرید، بسته‌بندی و توسعه‌ی صادرات جای سرمایه‌گذاری دارد.

کشورمان با داشتن رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان تولیدکننده و صادرکننده بسیار متنوع انواع و اقسام سبزی و صیفی از قبیل خربزه، هندوانه، بادمجان، هویج، انواع کلم، انواع فلفل، کاهو، خیار، سیب‌زمینی، انواع سیر و سبزیجات است.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

امتیاز ما
این نوشته 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − دو =

Back To Top
مکالمه از طریق واتساپ (Contact Us By WhatsApp)