skip to Main Content
00989123016416 info@ayaran-trading.com
سیب زمینی صادراتی ایران

سیب زمینی صادراتی ایران

سیب زمینی صادراتی ایران

سیب زمینی اولین بار توسط سرجان ملکم که سفیر دولت انگلستان در دربار پادشاهی فتحعلی خان قاجار در ایران بود، به دربار پادشاه قاجار هدیه شد. به همین دلیل در ابتدا آن را «آلوی ملکم» می نامیدند.امروزه در تعدادی از شهرهای ایران، سیب زمینی را با نام آلو ملکم می شناسند. امروزه روسیه و آلمان بزرگ ترین تولید کنندگان سیب زمینی هستند. سیب زمینی صادراتی ایران نیز به دلیل کیفیت بالا همواره مورد توجه صادرکنندگان بوده است.

سیب زمینی صادراتی ایران

بذر سیب زمینی در ابتدا در روستای پشند در اطراف تهران، کاشته شد و به همین علت است که سیب زمینی پشندی در ایران شهرت دارد. سپس در فریدن اصفهان و همچنین کم کم در زنجان، خراسان و فارس مورد کشت قرار گرفت. در نهایت در دیگر شهرهای ایران نیز رواج یافت.

همانطور که می دانیم امروزه، سیب زمینی از مهم ترین محصولات کشاورزی می باشد. همچنین سیب زمینی، پایه و اساس تغذیه تعداد زیادی از مردم در ایران و جهان را تشکیل می دهد از این رو صادرات سیب زمینی بسیار مورد توجه می باشد.

تاریخچه سیب زمینی

گیاه سیب زمینی، بیش از ٨۰۰۰ سال پیش در قوم اینکا (Incas) درکوههای آند(Andes) آمریکای جنوبی شناخته شده و یکی از مواد خوراکی مهم این قوم به شمار می آمده است. اینکاها، برای بقای خود در برابر گرسنگی و قحطی از پودر سیب زمینی استفاده می کردند.

در نیمه اول قرن شانزدهم میلادی، اسپانیایی ها پس از فتح آمریکای جنوبی به اهمیت”پاپا” (نام بومی گیاه سیب زمینی) واقف نبودند و فقط به طلا و نقره سرزمین جدید نظر داشتند. اما سفرهای طولانی دریایی و ابتلای ملوانان به بیماری اسکوربوت باعث شناخت ارزش و گسترش مصرف سیب زمینی در اوایل قرن ١۶ میلادی شد. از آن زمان کشتی های اسپانیایی هنگام بازگشت از آمریکای جنوبی، سیب زمینی را به اروپا آوردند.اینگونه صادرات و پرورش این محصول آغاز شد.

سیب زمینی صادراتی ایران

ارقام سیب زمینی در ایران

سیب زمینی آگریا (Agria):

این نوع سیب زمینی از انواع نیمه زودرس تا نیمه دیررس به شمار می آید. شاخ و برگ های آن به صورت متوسط پخش می شوند. گوشت و پوست آن زرد است. می توانید آن را به شکل بیضی کشیده مشاهده کنید. غده هایش اندازه ای بزرگ دارند. اگر سیب زمینی آگریا را بکارید، می توانید برداشت خیلی خوبی داشته باشید.

سیب زمینی آجیبا (Ajiba): 

این گونه سیب زمینی نیمه زودرس است. شاخه و برگ های آن به صورت متوسط پخش می شوند. دارای پوسته زرد و گوشته ای زرد مایل به سفید است. غده هایش بیضی و بزرگ هستند. این گونه سیب زمینی بازدهی بالایی را از خود نشان می دهد. اما این سیب زمینی تنها مصرف تازه خوری دارد ولی مقاومت آن نسبت ویروس و آفت ها خوب است.

سیب زمینی آریندا (Arinda):

حجم این گیاه نسبتا متوسط است. رنگ پوست آن زرد و گوشته آن زرد کمرنگ می باشد. اگر آریندا بکارید، می توانید محصول خوبی را برداشت کنید، زیرا این سیب زمینی باردهی بسیار بالایی دارد. همچنین نسبت به کوفتگی داخلی نیز مقاوم است.

سیب زمینی اسپونتا (Spunta): 

این مدل نیمه زودرس است. از این رو محصولات زودتر آماده برداشت می شوند. رنگ پوستش زرد و گوشته آن زرد روشن است. غده های بیضی آن خیلی بزرگ هستند. هم چنین اگر شما این محصول را بکارید محصول زیادی را برداشت خواهید نمود. اما سیب زمینی اسپونتا فقط مصرف تازه خوری دارد. از این رو کارخانه های تولید کننده چیپس مشتری آن نخواهند بود.

سیب زمینی آلمرا (Almera):

نیمه زودرس است و شاخ و برگ های آن متوسط می باشد. رنگ پوست آن زرد و گوشته اش نیز زرد کمرنگ است. غده های بزرگ این نمونه بیضی کشیده و یکنواخت هستند.  با وجود عملکرد زیادی که دارد، برای کشت مناسب است. اما از سیب زمینی آلمرا می توانید فقط برای مصرف تازه خوری استفاده کنید.

سیب زمینی بانبا (Banba):

بانبا رشد نیمه زودرس دارد. از این رو می تواند برای عرضه زود هنگام در بازار سیب زمینی مناسب باشد. رنگ پوستش زرد و گوشت آن نیز زرد کمرنگ می باشد. غده ها بیضی کشیده هستند. برداشت متوسطی دارد و برای مصرف به شکل تازه خوری در بازار عرضه می شود.

سیب زمینی صادراتی ایران

سیب زمینی بورن (Burren): 

رنگ پوست و گوشت آن زرد است. شکل غده های آن نیز بیضی تا بیضی کشیده هستند. غده های بزرگش به همراه عملکرد خیلی بالا آن می توانند برای کشت خیلی مقرون به صرفه باشند. اما بورن تنها برای مصرف به شکل تازه خوری مناسب می باشد. مقاومت این سیب زمینی در برابر بیماری ها هم خوب است. از این رو می تواند یک مدل خوب برای کشت به شمار آید.

سیب زمینی پیکاسو (Picasso): 

پیکاسو رنگ پوستش زرد است اما گوشته آن زرد کمرنگ می باشد. نیمه زودرس تا نیمه دیررس می باشد. غده های بیضی شکل آن بزرگ تا نیمه بزرگ هستند. هم چنین می تواند عملکرد خیلی بالایی داشته باشد. مصرف این محصول به شکل تازه خوری می باشد.این گونه مقاومت نسبی خوبی در برابر بیماری ها دارد. از این رو می تواند برای انبار کردن مورد استفاده قرار گیرد. اما مصرف آن عموما به شکل تازه خوری است که این عامل می تواند سبب کاهش تمایل برای خرید این سیب زمینی شود.

سیب زمینی جلی (Jelly): 

این گونه سیب زمینی نیمه دیررس است و دوره خواب آن نیز طولانی می باشد. از این رو از ارقامی می باشد که دیر به بازار عرضه می شود. گسترش شاخ و برگ رقم جلی زیاد می باشد که این مورد می تواند برای کشاورزان خوشایند نباشد. اما رنگ زرد و گوشت زرد آن بسیاری مشتری پسند است. عملکرد جلی خیلی بالا است و غده های بیضی آن متوسط تا بزرگ هستند. آن را می توانید به شکل تازه خوری و فراوری شده چیپس استفاده نمود.از این رو این رقم مشتری خیلی زیادی خواهد داشت و این گونه سیب زمینی صادراتی به شمار خواهد رفت. نکته مثبت دیگری که درباره رقم جلی وجود دارد، مقاومت زیاد آن در برابر بیماری ها می باشد. به نحوی که می تواند یکی از سیب زمینی های خیلی خوب برای انبار کردن و صادرات به شمار آید.

سیب زمینی صادراتی ایران

سیب زمینی رامبا (Rumba):

این گونه سیب زمینی نیمه زودرس تا نیمه دیررس می باشد و دوره خواب آن زیاد است. از طرفی مقاومت بالایی در برابر بیماری ها دارد که آن را برای یک مدت طولانی در انبار ماندن مناسب می کند و برای صادرات مناسب می باشد.اگر رامبا بکارید برداشت خیلی زیادی خواهید داشت. غده های بیضی شکل مایل دایره آن هم اندازه ای متوسط دارند. شما از این سیب زمینی برای مصرف تازه خوری و تولید چیپس می توانید استفاده کنید.

سیب زمینی راموس (Ramos):

دوره خواب این گونه سیب زمینی طولانی است از این رو دیر برای فروش در بازار عرضه می شود و جزو ارقام نیمه زود رس تا دیر رس به شمار می آید. رنگ پوست و گوشت آن زرد است.غده هایش بزرگ و بیضی شکل هستند. راموس برای تازه خوری و فراوری بسیار مناسب هستند. این گونه مقاومت نسبتا خوبی را در برابر آفات نشان داده است. از این رو استفاده از سیب زمینی راموس برای انبار کردن و صادرات خوب به نظر می رسد.

سیب زمینی ساتینا (Satina ):

نیمه زود رس است از این رو زود برداشت می شود. شاخ و برگ های آن سریع رشد می کنند اما اندازه ای متوسط دارند. رنگ پوست و گوشت این سیب زمینی زرد می باشد. اندازه غده متوسط تا بزرگ برآورد شده است. و شکل آن ها بیضی مایل به کروی می باشد.

عملکرد این محصول خیلی بالا می باشد. اما از سیب زمینی ساتینا تنها برای مصرف تازه خوری استفاده می کنند. این گونه برای انبار مانی مقاومت نسبی در برابر آفات و بیماری ها را دارد و برای صادرات مناسب نیست. از نکات خیلی مثبیتی که در رابطه با این گونه وجود دارد، قابلیت کشت آن در مناطق مختلف آب و هوایی می باشد.

سیب زمینی سانتانا (Santana): 

این سیب زمینی نیمه زودرس تا نیمه دیررس دسته بندی شده است. شاخ و برگ های آن هم به نسبت خوبی گسترش می یابند. از این رو فضای خیلی زیادی از زمین را نمی گیرند.

رنگ پوست آن زرد می باشد و رنگ گوشته آن نیز بین زرد تا زرد کمرنگ دیده می شود. اندازه غده های سانتانا بزرگ هستند و ظاهری به شکل بیضی کشیده دارند.

از این گونه برای مصارف تازه خوری و تولید چیپس و فرنچ فرایز استفاده می کنند. مقاومت آن در برابر افات نیز نسبتا خوب گزارش شده است.

سیب زمینی سانته (Sante): 

سیب زمینی سانته عملکرد خوب و زیادی دارد و غده هایش نیز بزرگ و بیضی تا دایره ای شکل می باشند.  رنگ پوست و گوشت این گونه نیز به ترتیب زرد و زرد روشن می باشد. این گونه را نیز فقط می توان برای مصرف تازه خوری استفاده نمود. این گونه نیز مقاومت نسبتا خوبی را در برابر آفات از خود نشان می دهد.

سیب زمینی صادراتی ایران

سیب زمینی فونتانه (Fontane): 

سیب زمینی فونتانه نیمه زودرس تا نیمه دیررس  می باشد. شاخ و برگ های آن نیز نسبتا خوب رشد می کنند. رنگ پوستش نیز زرد و گوشتش زرد کمرنگ می باشد.

عملکرد این محصول زیاد تا خیلی زیاد گزارش شده است. غده های بیضی بزرگ آن نیز اندازه خوبی دارند. این نوع برای فراوری و استفاده در صنایع غذایی فرنچ فرایز بسیار مناسب می باشد.

سیب زمینی میلوا (Milva): 

 میلوا به رنگ های پوست و گوشت زرد کشت می شود. اندازه ای بزرگ و بیضی شکل دارد. طریق مصرف این گونه تنها به شیوه تازه خوری می باشد. میلوا از ارقام نیمه زودرس به شمار می آید. از این رو اگر یک سیب زمینی برای عرضه زودهنگام در بازار نیاز دارید، این مدل خیلی مناسب است.

فواید سیب زمینی

سیب زمینی منبع ویتامین B6 و ویتامین C بوده و برای سلامتی بسیار مفید است. سیب زمینی یک گیاه یک ساله است که ما از غده های موجود در ریشه آن استفاده می کنیم. مهم ترین ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته است که معمولاً 9 تا 25 درصد آن را تشکیل می دهد، از این رو برای تامین انرژی ماده مفیدی است که نسبت به غلات کمتر تحت تاثیر آفات قرار می گیرد و پرورش آن آسان تر است.

سیب زمینی صادراتی ایران
صادرات سیب زمینی

بزرگترین کشورهای تولید کننده سیب زمینی در جهان

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان فائو کشور چین با تولید 99 میلیون تن سیب زمینی با اختلاف بیش از دو برابری نسبت به کشور دوم ( هند) درمکان اول بزرگترین کشورهای تولید کننده سیب زمینی در دنیا قرار دارد. بعد از کشور چین، هند و روسیه هر کدام با تولید 43 میلیون تن و 31 میلیون تن در مکان های دوم و سوم قرار گرفته اند. براساس آمار رسمی سازمان فائو در سال ۲۰۱۹ ایران با تولید بیش از پنج میلیون و ۱۰۰ هزارتن سیب زمینی در سطح بیش از ۱۶۰ هکتار رتبه سیزدهم تولیدکنندگان جهان را به خود اختصاص داده است.

سیب زمینی صادراتی ایران

کشور عزیز ما بزرگترین تولید کننده سیب زمینی در خاورمیانه و دومین کشور تولید کننده در بین کشورهای اسلامی بعد از بنگلادش می باشد. از این رو سیب زمینی صادراتی ایران همواره در جهان شناخته شده است. نزدیک ترین رقیب ما در تولید سیب زمینی کشور مصر می باشد که با اختلاف 100 هزار تنی در رتبه 14 جهان قرار دارد.

کشورهای صادرکننده سیب زمینی

واردات سیب زمینی

واردکنندگان برتر سیب زمینی کشورهایی از جمله : بلژیک – لوکزامبورگ ( ۴۵۰ میلیون دلار ) ، هلند ( ۳۲۰ میلیون دلار ) ، آلمان ( ۲۴۴ میلیون دلار ) ، اسپانیا ( ۲۲۵ میلیون دلار ) و ایالات متحده ( ۲۲۴ میلیون دلار ) هستند.

کشورهای وارد کننده سیب زمینی

تولیدکنندگان سیب زمینی صادراتی ایران

سیب ‌زمینی بهاره در مناطق دزفول، جیرفت و کهنوج، گرگان، اصفهان و کازرون کشت می‌شود. تولید تابستانه این محصول در مناطق اصفهان، بهار همدان، طارم، عجب‌شیر و بجنورد صورت می‌گیرد و جیرفت و کهنوج، لار و لامرد نیز مناطق کشت زمستانه این محصول به شمار می‌روند.

استان همدان با تولید حدود 24 درصد از سیب ‌زمینی کشور مقام اول در تولید این محصول را به خود اختصاص داده و استان‌های اردبیل، اصفهان، آذربایجان‌شرقی، کردستان و زنجان به ترتیب رتبه‌های دوم تا ششم تولید را دارند که جمعا 63 درصد سیب‌زمینی کشور را تولید می‌کنند.

میانگین برداشت سیب‌ زمینی در ایران 22 تن در هکتار است.

خریداران سیب زمینی صادراتی ایران

طبق اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سیب ‌زمینی یک محصول کشاورزی اشتغال‌زا و تامین‌کننده امنیت غذایی است که 800 میلیون نفر در جهان و 50 هزار کشاورز ایرانی به تولید این محصول اشتغال دارند. براین اساس سیب ‌زمینی از نظر ارزش غذایی در مقام چهارم پس از ذرت، گندم و برنج قرار دارد.

خریداران سیب زمینی صادراتی ایران کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان،روسیه و آذربایجان می باشند.

شرکت بازرگانی سیراف آماده خریداری محصول سیب زمینی با کیفیت شما کشاورزان عزیز است.

شرکت بازرگانی سیراف به عنوان فعالترین شرکت در حوزه تامین و صادرات پیاز قرمز آمادگی خود را در زمینه فروش عمده و صادرات پیاز قرمز را اعلام می کند. پیاز صادراتی ایران به عنوان یکی از محصولات کشاورزی و غذایی اساسی در هر کشوری شناخته می شود.

بنابراین پیاز قرمز صادراتی در میان صادرکنندگان کشورهای مختلف از محبوبیت خاصی برخوردار است. لازم بذکر است صادرات پیاز نیازمند یک سری اصول و مراحل مطالبق با قوانین سال 2020 است. در صورت هرگونه سوال در خصوص صادرات پیاز با شماره 09123016416 تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید. 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

امتیاز ما
Back To Top
مکالمه از طریق واتساپ (Contact Us By WhatsApp)