skip to Main Content
00989123016416 info@ayaran-trading.com
پرتقال صادراتی ایران

پرتقال صادراتی ایران

آشنایی با پرتقال صادراتی ایران

پرتقال  میوه‌ای از خانواده مرکبات است. درخت آن همیشه سبز و پر برگ است و ارتفاع آن تا ۱۰ متر هم می‌رسد. مرکبات از مهمترین گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری است که پراکندگی جغرافیایی آن بین عرض ۴۰ درجه شمالی و ۴۰ درجه جنوبی است. مبدأ اصلی کشت مرکبات را شمال هندوستان، برمه و مناطق جنوبی چین می دانند. تولید پرتقال صادراتی ایران با داشتن رتبه هشتم در جهان بعد از کشورهای اسپانیا،آفریقا جنوبی و مصر قرار دارد.

انواع پرتقال

انواع پرتقال صادراتی ایران که زیر کشت می باشند عبارتن از:

1-واشنگتن ناول

پرتقال واشنگتن ناول، بـه عنـوان زودرس تـرین رقم پرتقال وارد بازار مصرف می گردد و چون محصول نوبرانه پرتقـال است، باغداران بیشتری تمایل به کشت و کار این رقم نشان مـی دهنـد.افزایش عمر انباري به منظور افـزایش بـازارپسـندي ایـن رقـم حـائز اهمیت زیادي می باشد. بنابراین، شرایط قبل از برداشت و بهینه نمودن شرایط بعد از برداشت، تأثیر معنی داري روي کیفیت میوه خواهد داشت.

پرتقال صادراتی ایران
پرتقال واشنگتن ناول

2-تامسون ناول

يكي از ارقام انتخابي براي منطقه مرطوب شمال ايران است و در شمال ايران به پرتقال فلسطيني شهرت دارد. ميوه تامسون ناول در مقايسه با پرتقال واشنگتن ناول نسبتا كوچك، كشيده مخروطي، پوست نازك و صاف است.

رنگ پوست آن كم‌رنگ‌تر از واشنگتن ناول، ولي پره‌هاي گوشتي‌اش پرآب‌تر از واشنگتن ناول است. خوش‌عطر و طعم، بدون بذر و مقاوم در مقابل سرما و 20-15 روز زودتر از واشنگتن ناول مي‌رسد.

پرتقال صادراتی ایران
تامسون ناول

3-فراست ناول

مناسب شمال ايران است. در مقايسه با واشنگتن ناول ميزان اسيد ميوه آن زيادتر و نسبت به آن ديررس‌تر و ميوه آن كوچكتر است ولي گوشتش ترد و پرآب است و عطر و طعم بالاتري دارد. بدون بذر  و در مقابل سرما مقاوم است.
به طوركلي ناول‌ها براي آب و هواي خنك و مرطوب مناسب است و در جنوب كشور و در بعضي از نقاط جنوب كشور نظير فسا در استان فارس و در منطقه جيرفت و دامنه‌هاي خنك ديگر آن كيفيت نسبتا خوبي مي‌يابد.

4- واشنگتن خوني مورو

اين پرتقال در شمال ايران به تامسون خوني معروف است در سال 1309 با اولين گروه مركبات وارد و در كاخ رامسر كاشته شد و به دليل زودرس بودن براي شمال ايران مناسب معرفي گرديده است. واشنگتن از پرتقال‌هاي گوشتي و درشت بوده و گوشت آن در موقع رسيدن كامل ميوه، قرمز است، از خاصيت انباري بسيار بالايي برخوردار است. ميوه آن هرچه در انبار بماند رنگ بيشتري مي‌گيرد.

5- هاملين 

بذر آن در سال 1347 از فلوريداي آمريكا به ايستگاه تحقيقات مركبات رامسر آورده شده است. رقمي خوش طعم و عطر، بسيار زودرس، بدون بذر و گوشتي است.
رقمي است بسيار پرمحصول و به همين دليل نيازمند تُنُك كردن در سال اول است.

6- مارس

در سال 1350 از تگزاس وارد ايران شده است. ميزان اسيد آن پايين و موردپسند ذائقه ايراني است. ميوه آن روي درخت خوب مي‌ماند و از خاصيت انباري خوبي برخوردار است.

8-والنسیا

مبدا اين پرتقال ايالت والنسيا در اسپانيا بوده و ايران آن را به صورت پيوند از آمريكا دريافت كرده است. ميوه آن متوسط، سفت، بدون بذر، گوشتي پرآب و خوش‌عطر و طعم است و بخش تحقيقات مركبات ايران آن را براي مناطق مركبات‌خيز جنوب كشور در نوار مركزي انتخاب و معرفي كرده است و روز به روز بر دامنه كشت آن در جنوب كشور و به ويژه كرمان و خوزستان افزوده مي‌شود.

محلي سياروز 

از ارقام بومي قديمي است كه از شمال به جنوب برده شده است. رقم غالب منطقه شرق گيلان و غرب مازندران را دربرمي‌گيرد و جزء ارقام بومي قديمي اين استان‌ها است كه از اين طريق به استان‌هاي جنوبي نيز برده شده است. مصرف تازه‌خوري آن در سال‌هاي اخير كاهش يافته و بيشتر در كارخانه‌ها از آن آبگيري مي‌شود.

استان های تولید کننده پرتقال صادراتی ایران

استان‌های گیلان و مازندران بیشترین سهم تولید مرکبات را دارند که بعد از آن استان‌های خوزستان، فارس، کرمان و هرمزگان از دیگر تولید کنندگان مرکبات در ایران هستند.

مقصد صادرات مرکبات ایران کشورهای حاشیه خلیج فارس ، دریای خزر ، روسیه و هندوستان می باشد.

شرکت بازرگانی سیراف به عنوان فعالترین شرکت در حوزه تامین و صادرات پیاز قرمز آمادگی خود را در زمینه فروش عمده و صادرات پیاز قرمز را اعلام می کند. پیاز صادراتی ایران به عنوان یکی از محصولات کشاورزی و غذایی اساسی در هر کشوری شناخته می شود.

بنابراین پیاز قرمز صادراتی در میان صادرکنندگان کشورهای مختلف از محبوبیت خاصی برخوردار است. لازم بذکر است صادرات پیاز نیازمند یک سری اصول و مراحل مطالبق با قوانین سال 2020 است. در صورت هرگونه سوال در خصوص صادرات پیاز با شماره 09123016416 تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید. 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

امتیاز ما
این نوشته 0 دیدگاه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دوازده =

Back To Top
مکالمه از طریق واتساپ (Contact Us By WhatsApp)